Acupunctuur

Acupunctuur werkt met de natuurlijke vitale energie van het lichaam, Qi genoemd.

Acupunctuur is de bekendste methode uit de Chinese Geneeskunde, een duizenden jaren oude geneeswijze. Belangrijke andere methoden zijn Tuina (massage/ fysiotherapie), Voedingsleer en Kruidentherapie. In essentie is het een preventieve geneeswijze, waarbij van de cliënt verantwoordelijkheid en inzet wordt gevraagd.

Het basisprincipe van acupunctuur is dat er ‘prikkels’ gegeven worden die de Qi-stroom zodanig beïnvloeden dat het zelfherstellend vermogen van het lichaam wordt geactiveerd om weer in balans te komen. Bij acupunctuur wordt gebruik gemaakt van heel dunne naaldjes om de energie in het lichaam in balans te brengen. De meeste mensen ervaren alleen een prikje bij het inbrengen van de naald en daaropvolgend een gevoel van zwaarte, tintelingen of het stromen van energie. Mocht je bang zijn voor naalden, dan behoort acupressuur ook tot de mogelijkheden. Daarmee worden dezelfde acupunctuur punten gestimuleerd, maar in plaats van naaldjes wordt er manueel druk uitgeoefend.

Een andere methode is het ‘cuppen’: het vacuüm trekken van de huid waardoor er een onderhuidse bloeduitstorting ontstaat (zichtbaar als blauw/ paarse cirkels onder de huid). Met deze techniek wordt het bloedoppervlakte vergroot waardoor infecties sneller aangepakt worden, het bloed en de ‘Qi’ (energie) worden bewogen waardoor stagnaties opgeheven worden en pijn verminderd. Daarnaast wordt moxa gebruikt: het verbranden van bijvoetskruid vlak boven de huid. Dit werkt verwarmend en versterkend.

Acupunctuur kan overal voor worden ingezet, denk met name aan:

• vermoeidheidsklachten
  • spijsverteringsproblemen
  • pijnbestrijding
  • verkoudheden
  • rugklachten
  • hoofdpijn
  • hormonale problemen
  • verheldering van bewustzijn
  • werken aan emotionele en mentale klachten
  • voorbereiding op bevalling

De behandeling en adviezen zijn altijd op maat. Je krijgt leefstijl- en voedingsadviezen mee om thuis mee verder te gaan.